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Uni
Fakultäten
Fk. V
Physik
Didaktik/Geschichte
Dr. habil. Peter Heering
Institut für Physik
Fakultät V
Carl-von-Ossietzky-Universität Oldenburg
Vorträge
2009
- Der Millikan-Versuch: Historische und experimentelle Aspekte. Physikdidaktisches
Kolloquium der Universitäten Duisburg-Essen, Münster und
Bochum
- Developing and Evaluating Training Materials on Historical Experiments
for Teaching Purposes. 10th International History, Philosophy and
Science Teaching (IHPST) Conference, Notre Dame
- Between Beauty and Boredom: Using the Oil Drop Experiment in Teaching
University Students. 10th International History, Philosophy and Science
Teaching (IHPST) Conference, Notre Dame
- Styles of experimentation as an analytical category for scientific
practices. Society for Philospohy of Science in Practice, Minneapolis.
- Wenn der Funke überspringt: Elektrische Experimente des 18.
Jahrhunderts. 100. MNU-Kongress, Regensburg.
- Schön und unbeliebt: Der Millikansche Öltröpfchenversuch.
DPG-Jahrestagung, Sektion 'Didaktik der Physik', Bochum
- Flöhe, Salze und Imponderabilien: Die Rekonstruktion von Visualisierungen
des späten 18. Jahrhunderts. Frankfurt/Main, wissenschaftshistorisches
Kolloquium der Arbeitsgruppe Wissenschaftsgeschichte am Historischen
Seminar
2008
- Auf dem Weg zu einer elektrisierten Gesellschaft. Symposium "Ex
oriente lux - Wege zur westlichen Wissenschaft" , Landesmuseum
Natur und Mensch Oldenburg.
- Styles of experimenting in late 18th century France. 3rd International
Conference of the European Society for the History of Science: Styles
of Thinking in Science and Technology, Wien
- Developing materials on the history of science for in-service teachers.
3rd International Conference of the European Society for the History
of Science: Styles of Thinking in Science and Technology, Wien
- How Millikan got the Nobel Prize. Second International Conference
on Stories in Science Teaching: Stories from the History of Science
- Knowledge Translation for the Science Classroom; München (gemeinsam
mit M. Panusch und R. Singh).
- False Friends: What makes a story inadequate for teaching situations?
Second International Conference on Stories in Science Teaching: Stories
from the History of Science - Knowledge Translation for the Science
Classroom; München.
- Troublesome droplets: Evaluating students’ experiences with
the Millikan oil drop experiment. 7th
International Conference for the History of Science in Science Education:
Adapting Historical Knowledge Production to the Classroom, Athen
(gemeinsam mit S. Klassen, Winnipeg)
- Experiments on sound and the replication method – some remarks
and perspectives. Symposium of Sound, Leiden
- Der Einsatz historischer Experimente im e-Learning: Das Projekt
Science Teacher e-Training. DPG-Jahrestagung, Sektion 'Didaktik der
Physik', Berlin.
2007
- The role of historical experiments in science teacher training:
experiences and perspectives. IV Jornada sobre la Història
de la Ciència i l’Ensenyament der Societat Catalana d'Història
de la Ciència i de la Tècnica, Barcelona
- The Solar Microscope: Between Education and Entertainment During
the Enlightenment. History of Science Society 2007 Annual Meeting
, Arlington (VA)
- Den Funken überspringen lassen: Experimente aus der Geschichte
der Elektrostatik. MNU-Tag Landesverband Südbayern, Augsburg
- Wie der Funke in die elektrische Forschung kommt – Elektrische
Experimente im 18. Jahrhundert. International Symposium for History
of Science: Heinrich Hertz (1857-1894) and the Development of Communication,
Universität Hamburg
- Redoing historical experiments: Perspectives for history of science
and science education. Kolloquium, Institute of Physics, University
of Winnipeg.
- Experimentation is not that simple: Some remarks on the nature of
scientific experimentation. Symposium Understanding the Nature of
Science, University of Manitoba, Winnipeg.
- Education and Entertainment in the Enlightenment: Projections with
the Solar microscope. A for Alibi, De Appel, Amsterdam
- Coils, Currents and Forces: Ampère’s Experiments on
Electromagnetism. 9th International History, Philosophy and Science
Teaching (IHPST) Conference, Calgary
- Ein Modellversuch für das Prinzip der Satellitenortung. DPG-Jahrestagung,
Sektion 'Didaktik der Physik', Regensburg (gemeinsam mit V. Tobias)
- Das Millikan Experiment und seine Behandlung in der Schule - Notwendige
Elementarisierung, Simplifizierung oder Verzerrung? DPG-Jahrestagung,
Sektion 'Didaktik der Physik', Regensburg (gemeinsam mit V. Parlow)
- Historische Experimente im Physikunterricht. DPG-Jahrestagung, Lehrertag,
Regensburg
- Die Geschichte des Blitzableiters. Forbildung für bayerische
Physik-Seminarlehrer, Dillingen.
- Historische Experimente als Zugang zur Physik. FU Berlin, Berlin
– Brandenburgischen Colloquium zur Fachdidaktik Physik-(zugl.
Festcolloquium zum 80. Geburtstag von Prof. Manfred Achilles)
2006
- Historische Experimente in der Physikausbildung. WE-Heraeus-Arbeitstreffen
für Lehramtsstudenten und Studienreferendare „Das physikalische
Experiment in Forschung und Unterricht“, Bad Honnef
- Populäre Bilder: Die Visualisierung des Mikrokosmos in der
zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts. Kulturen des Wissens im
18. Jahrhundert – Jahrestagung der Deutsche Gesellschaft für
die Erforschung des 18. Jahrhunderts, Wolfenbüttel
- Experimentieren mit Stil: Kontroversen um die "wahrhaftige
Methode, die Wirklichkeit zu suchen" Physikalisches Kolloquium,
Carl-von-Ossietzky Universität Oldenburg
- Als elektrische Experimente (noch) Spaß waren …: Experimentieren
in der Aufklärung. 14. Erlanger Physikwochenende
- Kanonisiert oder falsifiziert: Kriterien der Akzeptanz und Ablehnung
historischer Experimente. 56. Jahrestagung der Österreichischen
Physikalischen Gesellschaft, Graz
- Materialised skills and strange encounters: Experiences from the
practice with solar microscopes. XXV International Scientific Instrument
Symposium, Krakow
- Historical
Experiments as an Access to Epistemological Aspects in Physics Teacher
Training. 2nd Annual Conference of the European Society for History
of Science, Krakow
- Entertainment from the Past for the Teaching of Tomorrow: Using
Experiments from the Enlightenment for Teacher Training. 6th International
Conference for the History of Science in Science Education: Constructing
Scientific Understanding through Contextual Teaching, Oldenburg
- Project e. 6th International Conference for the History of Science
in Science Education: Constructing Scientific Understanding through
Contextual Teaching, Oldenburg (gemeinsam mit S. Klassen, D. Osewold,
A. Stinner)
- Stilvolle Experimente: Zur Veränderung des Experimentierstils
in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts. Habilitationsvortrag,
Universität Hamburg
- The Enlightened Microscope. Re-enacting and Analysing Projections
with 18th Century Solar Microscopes. Generating Knowledge with the
Microscope, Workshop am MPI Berlin
- Die Etablierung des Blitzableiters als Schutzvorrichtung: Ein Beispiel
für das Wechselspiel aus physikalischer Forschung und Kriterien
der öffentlichen Akzeptanz. 95.MNU-Kongress, Karlsruhe
- Ein Modul zur Wissenschaftstheorie und Wissenschaftsgeschichte
im konsekutiven Studiengang. DPG-Jahrestagung, Sektion 'Didaktik der
Physik', Kassel
- Zwischen Unterhaltung und Belehrung: Elektrische Experimente des
18. Jahrhunderts. Öffentlicher Abendvortrag anlässlich der
Neueinrichtung der Elektrizitätsausstellung, Astronomisch-physikalisches
Kabinett, Kassel
2005
- The meaning of practice. Symposium Who needs scientific instruments?
Museum Boerhaave, Leiden
- Vom Sehen zum Verstehen: Aspekte der visuellen Kultur mikroskopischer
Demonstrationen. 88. Jahrestagung der DGGMNT, Oldenburg
- Der Nutzen historisch abgelehnter Experimente: Eine sinnvolle Ergänzung
für die Ausbildung von PhysiklehrerInnen. Jahrestagung der GDCP,
Paderborn
- Elektrische Experimente von Georg Mathias Bose und seinen Zeitgenossen.
Experimentalvortrag im Rahmen der Eröffnung der Ausstellung ‚Bachs
Nachbarn – die Familie Bose’, Leipzig (gemeinsam mit D.
Osewold)
- 18th century experimental culture into the classroom: What can
be learned from redoing historical experiments? XXIInd International
Congress of History of Science, Beijing
- Coulomb's experiments on torsion - a case study on theory-laden
experimentation and its pitfalls. Eighth International History, Philosophy,
Sociology & Science Teaching Conference, Leeds
- Visual experiences in the darkened chamber: working with eighteenth-century
solar microscopes. BSHS Annual Conference, Leeds
- Embodied Skills: Technological development and user-friendliness
in the case of Solar Microscopes. First Dutch International Summer
School in the History of Science, Utrecht
- Zwischen Salon und Jahrmarkt: Öffentliche Demonstrationen
elektrischer Experimente des 18. Jahrhunderts. Experimentalvortrag
im Rahmen der Ausstellung „Speaking without lips, thinking without
brain…“ Schachautomat und Sprechmaschine des Wolfgang
von Kempelen (1734-1804), Berlin (gemeinsam mit M. Panusch)
- Der didaktische Nutzen von Experimenten aus der Geschichte der
Physik. Teaching Physics in Europe: exchanging experiences between
EU-countries and their neighbours, Linz & Steyr
- Zwischen Forschung und Lehre(rausbildung): Der Nachvollzug historischer
Experimente. Physikalisches Kolloquium der TU Braunschweig
Elektrische Spielereien des 18. Jahrhunderts. Vortrag im Rahmen der
'Ausstellung 100 Jahre Strom in Ravensburg', Ravensburg
- The most entertaining of all microscopes. Colloquium geschiedenis
en grondslagen natuurkunde, Universiteit Utrecht, Utrecht
2004
- Projektionen mit Sonnenmikroskopen: Ein experimenteller Zugang zu
einer visuellen Praxis des 18. Jahrhunderts. Kolloquium des Münchner
Zentrum für Wissenschafts- und Technikgeschichte
- Applying the History of Science in Science Teacher Training: The
Oldenburg Approach. Committee on Education Workshop: Bringing the
History of Science to Science and Mathematics Teachers, History of
Science Society 2004 Annual Meeting, Austin (Texas)
- Solar microscopes: Demonstrations with shiny objects in a dark room.
Artefacts IX, Utrecht
- Die Struktur des Oldenburger Modells der konsekutiven Physiklehrerbildung.
Jahrestagung der GDCP, Heidelberg
- Der niedersächsische Landeswettbewerb Schüler experimentieren.
Jahrestagung der GDCP, Heidelberg
- Between Education, Entertainment and Research: 18th century projections
with solar microscopes. XXIII International Scientific Instrument
Symposium Dresden
- Physikgeschichte als Thema der Lehreraus- und fortbildung.
DPG-Lehrerfortbildung 2004: Zurück zu den Wurzeln: Geschichte
im Physikunterricht.
- Fleas like elephants, lice like bears: 18th century solar microscope
projections between enlightened natural philosophy and amusement for
women and children. Fifth International Conference for History of
Science in Science Education, Keszthely
- Was doch die Menschen nicht alles in Silhouetten sehen!
Jean Paul Marats naturwissenschaftliche Experimente und ihre
Rezeption durch Lichtenberg. 27.
Jahrestagung der Lichtenberg-Gesellschaft, Ober-Ramstadt
- Die Rekonstruktion gescheiterter Instrumente aus der Geschichte
der Physik: Eine sinnvolle Ergänzung für den schulischen
Physikunterricht. 95.MNU-Kongress,
Halle/Saale
- Konsekutive Lehramtsstudiengänge Anmerkungen für
und wider. Einführende Bemerkungen zur Podiumsdiskussion. DPG-Jahrestagung,
Sektion 'Didaktik der Physik', Düsseldorf
- Der richtige Dreh: Die Coulombschen Experimente zur Untersuchung
des Torsionsverhaltens von Metallfäden - und was daraus über
Physik erfahren werden kann. DPG-Jahrestagung,
Sektion 'Didaktik der Physik', Düsseldorf
2003
- Instruments and experiments between the laboratory and the museum.
Les multiples Rôles des Musées d'Histoire des Sciences
entre Histoire, Science et Société. Colloque pour le
Cinquante Ans de l'Association pour l'Histoire des Sciences, Geneva
(gemeinsam mit Christian Sichau, Deutsches Museum München)
- Regular twists: Redoing Coulomb's experiments on the torsion of
metal wires.History of Science Society 2003 Annual Meeting Cambridge
(Mass.)
- Weighing the heat: The replication of the experiments with the ice-calorimeter
of Lavoisier and Laplace. Symposium 'Lavoisier in Perspective', Deutsches
Museum München.
- Rejected Historical Experiments and their Use for Science Teacher
Training. Seventh International History, Philosophy & Science
Teaching Conference Winnipeg (Canada)
- Das Oldenburger Bachlor-Master-Modell aus Sicht der Physikdidaktik:
Vorstellung der aktuellen Konzeption sowie einer Alternative aus dem
Institut. 309. WE-Heraeus-Seminar: Perspektiven der Physiklehrerausbildung
- Public experiments and their analysis with the replication method.
From
the itinerant lecturers of the 18th century to popularizing physics
in the 21st century - exploring the relationship between learning
and entertainment, Pognana
- Eine andere Entwicklungsgeschichte der Coulombschen Torsionswaage.DPG-Jahrestagung,
Sektion 'Geschichte der Physik', Augsburg
- Revolutionäre Experimente - Experimentierende Revolutionäre:
Experimentelle Praxis in Frankreich zur Zeit der Französischen
Revolution. Kolloquium des Münchner Zentrum für Wissenschafts-
und Technikgeschichte
- Experiments
with Reconstructions of Historical Apparatus': Implications for the
History of Science and Science Teaching. Physikalisches Kolloquium,
Rijkuniversiteit Groningen.
2002
2001
- Heilsame Schläge: Jean Paul Marat und seine Untersuchungen
zur medizinischen Anwendung von Elektrizität. Ringvorlesung
Wissenschaft und Technik um 1800. TU Bergakademie Freiberg
- History-Science-Epistemology: On the Use of Historical Experiments
in Physics Teacher Training. Sixth
IHPST Conference, Denver
- The
Role of Visualization in Jean Paul Marat's Scientific Approach.
History of Science Society 2001 Annual Meeting, Denver
- Ich sehe
was, doch was sahst du? Zugänge zur experimentellen Praxis Jean
Paul Marats. 84. Jahrestagung der DGGMNT, Hamburg
- Historische Experimentierpraxis in fachdidaktischer
Absicht reflektieren. Jahrestagung
der GDCP, Dortmund
- Experimenting with discharges in pre-revolutionary France: Jean
Paul Marat's style of experimentation. Vitenskapsteoretisk
Forum, NTNU Trondheim, September 2001
- Teaching Physics and Epistemology through History: A concept for
physics teacher training. Institutt for Fysikk,
Fredagskollokvier, NTNU Trondheim
- Jean Paul Marat’s approach towards medical electricity between
natural philosophy and revolutionary politics. Electric
Bodies, Bologna
- Using experiments from the history of thermodynamics in teacher
training. Fourth
International Seminar for History of Science and Science Education
Winnipeg
- Das Unwägbare sichtbar machen: Die Bedeutung der Visualisierung
von Imponderabilien in Jean Paul Marats Experimentierstil. DPG-Jahrestagung,
Sektion 'Geschichte der Physik', Hamburg
- Die Verwendung von Nachbauten historischer Apparaturen in der Physikausbildung
am Beispiel der Coulombschen Drehwaage. DPG-Jahrestagung,
Sektion 'Didaktik der Physik', Bremen
2000
1999
1998
1997
- Historische Experimente in der schulischen Physikausbildung. Berlin,
DPG-Jahrestagung,
Fachgruppe Didaktik
- Coulomb's Electrostatic Research Programme. Liège, XXth
International Congress of History of Science
- Radioaktivität und Atommodelle - ein fachverbindender Unterrichtsansatz
für den Physik- und Chemieunterricht in der zehnten Klasse. Jahrestagung
der GDCP, Potsdam
- Die Professionalisierung der experimentellen Praxis am Ende der
Aufklärung. 80. Jahrestagung der DGGMNT, Regensburg
1996
- Getting shocks: Teaching physics through history at secondary school
level. Bratislava, 7th Biennial Conference on History and Philosophy
of Physics in Education
- Durch Schläge zum Verstehen. Loccum, Ev. Akademie, Symposium
'Geschichte und Theorie der Naturwissenschaften im Unterricht: Ein
Weg zur naturwissenschaftlichen Alphabetisierung?"
- News from the real world. Jahrestagung der GDCP, Bremen
- Reconstructions of Historical Experiments (gemeinsam mit J. Frercks,
D. Höttecke, F. Müller, Dr. F. Rieß, J. Witte). Bielefeld,
"Signatures
of Knowledge Societies" (Joint Conference EASST & 4S)
- Hiding from the Public: Coulomb's Experimental Practice in Contrast
to English Scientists'. Bielefeld, "Signatures
of Knowledge Societies" (Joint Conference EASST & 4S)
1993
- James Prescott Joule und die Bestimmung des mechanischen Wärmeäquivalents.
Hamburg, Kolloquium des Instituts für Geschichte der Mathematik,
Naturwissenschaften und Technik
- 1/r oder 1/r2 - Die Rezeption des Coulombschen Gesetzes in Deutschland.
Mainz, Jahrestagung der DPG, Fachgruppe Geschichte
- Die Wärmestrahlungsexperimente Benjamin Thomsons, Count Rumford.
Kiel, Jahrestagung der GDCP
- Die Coulombsche Torsionswaage, eines der ersten Präzisionsinstrumente.
Braunschweig, PTB, Symposium 'Präzision und Genauigkeit'
1992
- Die Bestimmung des mechanischen Wärmeäquivalentes durch
J.P. Joule und seine didaktische Bedeutung. Kolloquium der Didaktik
der Naturwissenschaften, Universität Bremen
- On J.P. Joule's Determination of the Mechanical Equivalent of Heat.
Kingston (Kanada), Second International Conference on the History
and Philosophy of Science in Science Teaching
- Recherches Théoretiques et Éxpérimentales
sur la Loi Fondamentale de l'Électricité. Oldenburg,
International Workshop on Replications in History and Philosophy of
Science
- German Scientists and Coulomb's Inverse Square Law. Paris, La Villette,
Journée d'Etude: La balance électrique de Coulomb
1991
- Begriffsbildung und Quantifizierung in der Elektrostatik des 18.
Jahrhunderts (gemeinsam mit H.O. Sibum). Jahrestagung der DPG, Fachgruppe
Geschichte, Dresden
- Zur Bestimmung des mechanischen Wärmeäquivalents. Jahrestagung
der GDCP, Hamburg
1990
- The use of historical experiments in physics higher education.
(gemeinsam mit F. Rieß und H.O. Sibum). 'Rediscovering Skill',
Bath
- Der Streit um das Fundamentalgesetz der Elektrostatik. Jahrestagung
der GDCP, Weingarten
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